WTAC-Waterstad 

Hellevoetsluis

Gedragsregels WTAC-Waterstad leden.

Verwacht wordt dat ieder lid van WTAC-Waterstad zich hieraan houdt tijdens het fietsen van de officiële club-en trainingsritten. Als we ons aan deze regels houden blijft het fietsen voor iedereen binnen de groep veilig en leuk. Dit komt tevens het imago van onze club en het toerfietsen in zijn algemeenheid ten goede.


  •  Het is eenieder vrij om deel te nemen aan onze club- en trainingsritten
  • Van niet-leden die meerdere keren meerijden wordt verwacht dat zij zich aanmelden als lid bij WTAC Waterstad. (aanmelden als lid) 
  • Er wordt als groep gereden dus: 'Samen uit, samen thuis!'
  • WTAC-Waterstad is een toerfietsvereniging. De club- en trainingsritten zijn geen wedstrijd. 
  • Iedereen houdt zich aan de verkeersregels. 
  • Er wordt geen afval op de weg of in de berm gegooid. 
  • Het dragen van een helm is verplicht. 
  • Iedereen is verplicht een geldig ID bij zich te dragen. Een ICE (In Case of Emergency) nummer, waarop een contact persoon tijdens de rit bereikbaar is, wordt geadviseerd. 
  • Bij officiële aangemelde clubritten wordt er altijd in clubkleding gefietst.

Wij houden rekening met elkaar, dus: 

  • Per groep zal er minimaal 1 wegkapitein / voorrijder aanwezig zijn, wees solidair met deze wegkapitein / voorrijder indien er meningsverschillen ontstaan. 
  • Bij een klim wachten wij bovenaan tot de laatste boven is. 
  • Na een bocht en/of lastige situatie houden de voorste fietsers tempo in totdat de groep weer aaneengesloten is. 
  • Bij pech wordt er gewacht en geholpen bij de reparatie. 
  • Tijdens het passeren van andere weggebruikers geeft de voorste aan dat er een grote groep passeert en geeft de laatste aan dat hij de laatste is van de groep. 
  • Nieuwe deelnemers aan een groep worden opgevangen en begeleid. 
  • Iedereen doet een deel van het kopwerk en krijgt daar ook de kans voor. 
  • Als iemand het tempo niet aan kan wordt er gewacht en het tempo aangepast. 
  • Als iemand meerdere weken het tempo niet aan kan, wordt de betreffende persoon hierop aangesproken en wordt er verwacht dat deze met een groep met een lagere snelheid gaat fietsen. 
  • Iemand die duidelijk moeite heeft met het tempo, mag op de tweede rij fietsen. 
  • Als iemand aanzienlijk beter is dan de overige deelnemers gaat deze niet op kop rijden en het tempo bepalen. Beter is helemaal achteraan fietsen of bewust anderen uit de wind houden. 
  • De voorste rijders bepalen de richting en geven dat duidelijk aan: richting aangeven met arm en roepen. 
  • Bij twijfel rustig rechtdoor fietsen (indien mogelijk). 
  • Obstakels (paal, gat) worden tijdig en duidelijk aangegeven door de voorste rijders en daarna doorgegeven. 
  • Een kruising wordt als groep overgestoken. 
  • Auto tegen' en 'auto achter' worden duidelijk hoorbaar doorgegeven. 
  • In de bebouwde kom wordt het tempo aangepast aan de situatie. 
  • Nooit abrupt van richting veranderen of remmen. 
  • Iedereen wordt geacht deel te nemen op een goed onderhouden fiets.

 Handhaving van bovenstaande regels is uiteraard geen zaak voor alleen bestuur, spreek elkaar aan op wangedrag!